RSS
Facebook
Twitter

четвъртък, 21 юли 2016 г.

Авторемонти в Англия или как неволята учи

Тази публикация трябваше да озлезе на 26 юни в навечерието на прибирането ми в България. Става дума за една поучителна история, през която несъмнено всеки шофьор е минал.

Какво се случи в двете седмици преди почивката?

Първо, трябваше да мина технически преглед в Англия (така нареченият MOT). Процедурата струва £40 паунда обичайно, но често сервизът, в който се прави прегледа, отказва да издаде документ заради някои дребни или съществени неизправности. Аз очаквах да мина без забележки, защото румънците от Рединг - Михаела и Клаудиу, ми бяха дали телефона на един румънски механик. Направих грешката на сезона, че отидох при него.

Предипса ми пет поправки - три от тях бяха подмяна на гумени уплътнения, подмяна на един спирачен цилиндър и натягане на ръчната. Искам, не искам, трябва да ги правя. Масрафът излезе нови £230, но поне колата взе преглед за една година. Това се случва в петък.

В понеделник карам по служебни въпроси и не щеш ли, нещо изпука. Поглеждам в задното огледало - някакво черно парченце се търкаля на улицата и си викам - нещо настъпих. Стигам до завой, обаче не мога да навия волана - няма серво. За късмет бях много близо до сервиза и отидох право там. Креснах му на тоя румънец, отворихме капака - гледам, ремъка хлабав. Счупена ролка - обтегач. Малък дявол покрай ангренажа, но направо ми кипна. Не мога да си довърша курса, още пари трябва да набивам, а искам да се прибера в България спокойно, да оставя някой лев на нашите и да не се стискам... Ама няма. Дали ми е било писано или този мошеник просто е спукал ролката и е чакал да се разпадне, че пак да му дойда... не знам.

Първоначално ми вика - "£60 паунда всичко, утре я взимаш". Хубаво. Обажда ми се, няма я частта. Междувременно аз трябва да работя с кола. Андрей ми отстъпи неговото синьо Пежо, направо ме спаси, но и там възникна проблем, за който ще разкажа по-късно.

В крайна сметка ремонтът излезе £130, пристигна правилната част и всичко уж беше точно. Колата стоя в сервиза три дни. Този същият механик преди е бил сменял ремъка на тази кола и двигателят свиреше. Сега мистериозно утихна. Моята версия е, че когато работи за приятели или за румънци, слага неоригинални части, за да бъде по-евтино. Но със сигурност на мен ми правеше бели.

Пак взимам колата и нов проблем - спирачният диск на задна дясна гуми пуши. Така е натегнал ръчната, че тя работи дори и в нулево положение и когато датчикът на таблото не свети. За щастие в този случай имах бутилка вода в колата, та я поизгасих спирачката. Този път обаче се обадих на Любо и с негови съвети приведох колата в състояние да се движи спокойно. Да чукнем на дърво нищо друго да не е счупил този боклук от сервиза.

А сега за синьото Пежо. Карам го аз по работа, обаче нещо един път се разсеях и леко чукнах едно ремарке докато карах назад. Впрочем чужди коли много обичам да удрям. Съвсем същото беше станало и през 2007 или 2008 със служебната кола на Велин в Несебър. Бях му изкривил задния номер. Както и да е. Криза - задния капак е подбит!








В Англия няма много автоморги. Ако един автомобил не може да мине технически преглед или ремонтът е твърде скъп, просто отива за скрап. Никой не купува стари части. В Пул има само една морга, другата най-близка е в Саутхямптън.

Страшен късмет. В "Чарлс Трент" (Charles Trent) - тукашната морга, имаше две Пежа 206 и... едното беше нашия цвят. Така работят тук, че влизаш, избираш си част, разглабяш си я сам, плащаш и си ходиш. Така и направихме с Андрей. Ситуацията впрочем беше спешна, защото Андрей си купи наскоро нова и Пежото щеше да отиде за продан веднага след прегледа в началото на юни. Положението беше сега или никога.

И както става обикновено в живота, неволята учи. Може никога да не си сменял крушка на фар, дето се вика, но... когато ножът опре до кокала. Докато сваляхме капака се опитвахме да запомним кое от къде идва и къде отива. И запомнихме.

Докарахме го пред нашата къща, махнахме счупения, сложихме здравия, сменихме номерата, свързахме тока, а даже и пръскалката за задната чистачка поправихме. Като нов. Всичко ми излезе £36, като £32 беше частта и £4 дадох за инструменти.

Равносметка. Две седмици - четири автоаварии, две от които лично оправени. Тая професия автомеханик е златна за тези, които я работят, но откъде да намерим почтен, ето това не знам... Както и да е, продължаваме напред, колите работят, Пежото е продадено.

0 коментара:

Публикуване на коментар